V Olomouckém kraji proběhla dne 20. 7. 2023 porada k podpoře cyklodopravy

20. 07. 2023

Shodou okolností dne 20. 7. 2023 proběhly dvě akce. Celonárodní DENÍK vydal článek „Smrt na kole. Zemřelo nejvíc cyklistů za posledních 7 let“, ve kterém si čtenáři mohli přečíst, že v prvním pololetí roku 2023 zemřelo 23 cyklistů. Jedná se o nejtragičtější bilanci od roku 2015. Tehdy se z projížďky už nikdy nevrátilo pětadvacet cyklistů. V loňském roce zemřelo v období od ledna do června osmnáct z nich při bezmála dvou tisících nehodách. Na druhou stranu se letos eviduje o cirka dvě stě nehod méně oproti loňskému roku, při kterých ale zemřelo o pět cyklistů více. Důvodů horšící se statistiky je více. Jedním z nich je ten, že cyklistika je stále populárnější. Řada řidičů však není na prostředí s větším pohybem cyklistů zvyklá. Na druhou stranu cyklisté zase málo vnímají, že i oni musí nutně dodržovat pravidla a předpisy. Nemalý podíl začínají mít na všech nehodách kol i elektrokola. Podle posledních dat je to jedenáct procent. Závažným problémem je u cyklistů alkohol.

Na zmiňovaném článku bylo zajímavé to, že vůbec nehovořil o nutnosti budování bezpečné cyklistické dopravní sítě, která vyžaduje daleko komplexnější pohled na problematiku, než jen že se vybuduje „někde, nějaká“ cyklostezka. A právě v tomto kontextu proběhla dne 20. 7. 2023 v Olomouckém kraji pracovní porada na podporu cyklistické dopravy, na které mimo jiné vystoupili Jan Šafařík, náměstek hejtmana Olomouckého kraje, Jaroslav Martinek, národní cyklokoordinátor a také krajský cyklokoordinátor Olomouckého kraje, Miroslav Charouz, krajský koordinátor BESIP a Marek Sládeček, vrchní komisař Odboru služby dopravní policie z Krajského ředitelství policie Olomouckého kraje.

Ambicí Olomouckého kraje je získat pověst nejbezpečnějšího kraje z pohledu cyklistické dopravy. Tato ambice se opírá o fakta. Již nyní je na území 480 km bezpečných cyklistických komunikací a suverénně obce kraje nejlépe čerpají ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V letech 2015 – 2022 získalo dotaci celkem 63 projektů ve výši 532,7 mil. Kč.

V celonárodní soutěži BESIP jsou olomoucké děti nejlepší a sportovně řečeno, o celý parník. Letos se stala vítězem obec Medlov na Uničovsku.

I přes tyto nesporné úspěchy je potřeba dále tvrdě pracovat, aby se Olomoucký kraj mohl směle porovnávat s takovými zeměmi, jako je např. Dánsko, či Nizozemí. Cílem workshopu tak bylo představit kroky, jak na to.

Byl představen unikátní webový mapový portál  https://olkr.stavbycyklo.cz, na kterém jsou zanesené všechny plánované a realizované cyklistické komunikace v Olomouckém kraji, včetně návrhů na zrušení, či na přeznačení některých cyklotras. Portál vznikl jako součást národního projektu Cyklovize2030, který je koordinován spolkem Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a také Asociací krajů ČR a je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Kraj rozhodně ani nezapomíná na bezpečné dopravní chování cyklistů a mimo jiné výrazně přispívá na aktivity krajského pracoviště Besip. Koordinátor Besip Miroslav Charouz, provádí během celého roku množství besed a přednášek na téma Bezpečné chování zranitelných účastníků provozu s cílem co nejvíce přispět k lepší znalosti pravidel v reálném pohybu na komunikacích. Jsou organizovány akce se zaměřením na vybavení chodců a cyklistů reflexními prvky a pravidelná výuka na dopravních hřištích. Je ovšem na všech účastnících, aby tuto podanou ruku využili a chovali se tak, aby nedocházelo ke zbytečným nehodám. Zejména u jezdců na elektrických koloběžkách evidujeme nárůst nehod a jejich chování nepřispívá ani ke komfortu pěších účastníků ke škodě náš všech.

Marek Sládeček upozornil, že každá cyklistická komunikace, která zároveň plní funkci samovysvětlující a odpouštějící pozemní komunikace, tak výrazným způsobem snižuje z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu vznik vážných dopravních nehod za účasti cyklistů, kteří patří společně s chodci a motocyklisty mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Při takových dopravních nehodách velmi často dochází k vážným následkům na životě a na zdraví. Velký význam má budování tohoto typu komunikací v přímé souvislosti s navazujícími cyklostezkami a cyklotrasami, které byly v daném území již zrealizovány.

Jaké jsou konkrétní závěry workshopu:

  1. Cílem je zmapovat všechny stávající a plánované komunikace, které jsou vhodné pro bezpečnou jízdu na kole a vybudovat bezpečnou dopravní síť pro cyklisty. Města a mikroregiony se seznámí s mapovým portálem, aby se mohl na základě spolupráce s nimi postupně dále upřesňovat a doplňovat, aby byl stále aktuální. Pro Olomoucký kraj je velmi důležitá součinnost s obcemi, aby s předloženými návrhy souhlasily. Připomínky lze zasílat e-mailem. Od září bude probíhat série jednání v regionech nad konkrétními plány. V příloze je popis, jak pracovat s mapovým portálem.
  2. Postupně se bude přeznačovat síť cyklotras v Olomouckém kraji, aby cyklisté, pokud možno vůbec, nemuseli využít silniční sítě a pokud ano, tak jen s minimálním provozem. Bude potřeba promyslet princip údržby značení.
  3. Města, která provozují dopravní hřiště, mají možnost si koupit kola z dotace.
  4. Olomoucký kraj bude apelovat na Ministerstvo dopravy, aby dle předběžné dohody mezi MD a Asociací krajů každý kraj dostal ročně cca 30 mil. Kč na opravu účelových komunikací, které leží na páteřní síti cyklotras. Jedná se o cesty, které jsou označovány dopravním značením B11 – Zákaz vjezdu všech motorových vozidel. Právě na tento druh komunikací totiž nelze čerpat dotaci ani z národních, ani z evropských zdrojů, přitom právě tento dopravní režim je v některých případech jedinou možnosti.
  5. Je třeba upravit tzv. bezbariérovou vyhlášku, aby se nevztahovala na společné stezky pro chodce a cyklisty v extravilánu. Vyhláška č. 398/2009 Sb. se ruší novým stavebním zákonem. Nahrazena bude novým předpisem, který je nyní v připomínkování: https://nrzp.cz/2023/07/19/informace-c-57-2023-bezbarierova-vyhlaska-ke-stavebnimu-zakonu/

 

Řekli o ambici Olomouckého kraje

 

 „Ještě před workshopem jsem uspořádal dne 19. 7. 2023 pracovní koordinační schůzku na kole, abych dokázal vnímat potřeby cyklistů doslova na vlastní kůži.  Vzal jsem cyklokordinátora, místní komunální politiky, lokální cyklonadšence a profíka na cestovní ruch. A taky svého syna. Projeli jsme na kole cestu Kouty nad Desnou Mohelnice, řešili jsme nesmyslná značení, alternativní tras, návaznosti jednotlivých cyklostezek a cyklotras, apod. Bylo to moc užitečné. Můj syn nám posloužil jako tzv. kanárek. Ten se dříve používal jako test bezpečnosti prostředí v dole. A můj Ben nám posloužil jako test, zda je cyklotrasa bezpečná pro děti. Z výjezdu máme spoustu užitečné zpětné vazby, podmětů a úkolů.  Jde například o:

  • propojení cyklostezkou Loučné nad Desnou a Velkých Losin
  • průjezd zámeckou zahradou ve Velkých Losinách
  • průjezd Šumperkem (a Šumperk obecně)
  • přímější cesta Zábřeh - Mohlenice
  • realizace Čarodějnické cyklotrasy“

Náměstek hejtmana Jan Šafařík

„OSN vyhlásila Globální plán pro bezpečnost silničního provozu (Global Plan for the Decade of Action for Road Safety 2021-2030) s cílem snížit do roku 2030 počet úmrtí a zranění v silničním provozu o 50 %. Tento plán zdůrazňuje, že k dosažení tohoto cíle je třeba řešit celý dopravní systém včetně zajištění bezpečných silnic, vozidel a chování“, Miroslav Charouz, koordinátor BESIP Olomouckého kraje.

 

„Čím bezpečnější a spojitější infrastrukturu pro bezmotorovou dopravu vytvoříme, tím méně bude nehod. Větší bezpečnosti pomáhají nejen stezky pro pěší a cyklisty, ale i samostatné cyklopruhy v hlavním dopravním prostoru komunikací,“ Petr Smítal, cyklokoordinátor Olomouckého kraje.

 

"Olomoucký kraj je dobrým příkladem ostatním krajům ČR v systematickém budování sítě pro cyklistickou dopravu a cykloturistiku jako to činí vyspělé státy Západní Evropy (Nizozemí, Dánsko). Kraj bude dobře propojen i se sousedními kraji 4 nadregionálními stezkami a sousedním státy prostřednictvím 2 evropských cyklotras EuroVelo."

Daniel Mourek I koordinátor mezinárodních projektů

  

 

O projektu Cyklovize 2030

Cyklistická doprava zažívá v České republice boom. 82 % dospělých Čechů se věnuje pravidelně jízdě na kole. Dopravní síť pro cyklisty je však u nás nespojitá, a během cesty jsou tak její uživatelé vystaveni nebezpečným situacím, kdy je cyklotrasa přivede na rušnou silnici I. nebo II. třídy nebo stezka náhle končí bez pokračování. Cyklovize 2030 je vize bezpečné dopravní sítě pro moderní prostředky individuální dopravy v České republice. Projekt má přispět k tomu, aby se síť budovala a fungovala podobně, jako je tomu u železnice nebo silnic. Více informací: www.cyklovize2030.cz.

Projekt Cyklovize 2030 – bezpečnější cyklistická infrastruktura je podporován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

 

O fondu zábrany škod

Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb. a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádějí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty, záchranáře a ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.

 

O aktivitách Olomouckého kraje

Největší investiční akce, které proběhly v minulém období

V roce 2016 byla sídla v Olomouckém kraji propojena 350 kilometry cyklistických komunikací. Díky systematické podpoře všech partnerů bylo vybudováno od roku 2017 do letošního roku dalších 133 km cyklistických komunikací, takže má celkově síť přes 480 km. Kolik ale z nich bylo financováno z ESF přesně nevíme, neboť byly vybudované i díky Státnímu fondu dopravní infrastruktury, případně i díky dotaci z Olomouckého kraje.

Mezi vlajkové projekty, které se podařilo dotáhnout k úspěšné realizaci, patří propojení dvou regionálních center, Litovle a Uničova. Přibližně desetikilometrový úsek mezi centry obou měst mohou nyní cyklisté projet po zbrusu nové stezce. Stejně zajímavé i propojení Uničova ze Šternberkem. Už se jen čeká na vybudování posledního úsek mezi Rybníčkem a Mladějovice. Ten se začne budovat letos v květnu. Když k tomu ještě připočtěte vybudovanou cyklostezku Olomouc – Šternberk a bezpečný koridor pro cyklisty CHKO Litovelským Pomoravím v úseku Olomouc – Litovel, pak nám z toho vyjde bezpečný cyklistický okruh v délce cca 60 km po trase Olomouc – Šternberk – Uničov – Litovel – Olomouc.

Na území ORP Olomouc byly dokončeny všechny úseky Moravské stezky, na jejímž vybudování se dohodlo již v roce 2008 všech10 obcí Posledním vybudovaným úsekem na této trase byla cyklostezka na katastru Kožušan mezi Nemilany a Kožušany.  Mimo jiné všechny informaci o Olomouckém kraji jsou monitorovány na tomto odkaze:
https://www.citychangers.eu/promeny?status=&region=12&city=&product=&tag=
z výčtu doporučujeme poslední novinky, jako např.

Investiční akce, které se v oblasti bezmotorové dopravy připravují.

Asi největší událostí v Olomouckém kraji bude otevření nové cyklolávky u obce Ústí (Hranicko) a současně i otevření cyklostezky Černotín - Ústí - Hranice. Slavnostní otevření se proběhlo dne 29. 6. 2023. V samotné městě Hranice se cyklostezka Bečva prodlouží na pravém břehu až k mostu u sokolovny. Dále stojí za povšimnutí krátký cca 1,7 km dlouhý úsek cyklostezky Mladějovice - Rybníček na Uničovsku, o kterém jsem již psal výše. Díky němu dojde k bezpečnému propojení v celé délce mezi Uničovem a Šternberkem, kde už cyklostezky byly postavené v předchozích letech. Jedná se o natolik mimořádnou událost, že celý úsek bude vyznačen jako regionální cyklotrasu 519. Začne se budovat další úsek na tzv. Cyklostezce Romže, která propojí město Konice s Prostějovem. Na Olomoucku se plánuje realizovat nová cyklostezka, která povede z Černovíra podél dráhy až do Štěpánova, s odbočkou na Bohuňovice a Chomoutov nebo zahájení budování prvního úseku cyklostezky od olomouckého krematoria v Neředíně směrem na Topolany a Ústín po lávku přes dálniční obchvat pod letištěm. Na severu se chystají nové cyklostezky kolem Nového Malína, Dolních Studánek. Samozřejmě i velká města jako Olomouc, Prostějov a Přerov chystají budovat nové úseky. Před dokončením jsou opravy cyklostezky Hvězdná a v Horce nad Moravou se podařila společná investice SSOK a obce, kdy se na ul. Olomoucká budují jízdní pruhy pro cyklisty. V obdobném uspořádání se připravují projekty na ul. Skrbeňská a na Náměstí Osvobození. Všichni se určitě těší na cyklostezku mezi Olomoucí a Chomoutovem, neboť jízda po silnici je nepříjemná jak pro cyklisty, tak i řidiče. Nicméně z Chomoutova při troše dobré vůle bychom už na konci roku 2024 mohli jezdit po cyklostezkách. Celý příběh této cyklostezky najdete na tomto odkaze: https://www.citychangers.eu/projekty-detail/23/cyklostezka-olomouc---chomoutov


Originální studie cyklotrasy v Olomouckém kraji

Aby nedošlo k nedorozumění. Cyklotrasy se nebudují, ale vyznačují se dopravními značkami. Cyklotrasa nabízí bezpečný koridor pro cyklisty, přičemž se využívají jak cyklistické komunikace, tak i polní a lesní cesty, místní komunikace, cyklopruhy či piktogramové koridory, případně i silnice III. třídy, ve výjimečných případech i silnice II. třídy. Takových cyklotras máme v kraji vyznačeno přes 2600 km.  Nicméně právě v loňském roce Olomoucký kraj si nechal zpracovat studii cyklotras, jejíž cílem bylo provést velkou revizi těchto značených cyklotras, protože jejich vyznačení je datováno do konce 90. let a v mezidobí se mnoho úseků bezpečných cyklostezek již podařilo vybudovat, ale cyklotrasy na ně převedeny nebyly. Vznikla tak mapa sítě značených cyklotras v nové hiearchii, kde nadregionální cyklotrasy jsou značeny jednociferným či dvouciferným číslem, regionální trasy propojující jednotlivá města ORP (obec s rozšířenou působností) a poříční stezky ponesou označení tříciferným číslem a ty ostatní místní cyklotrasy budou označeny čtyřciferným číslem. V řadě případu navrhuje přeznačení nevhodných úseků, někdy dokonce navrhujeme zrušení cyklotras, nebo naopak navrhujeme vyznačení nových cyklotras, jako např. vyznačení regionální cyklotrasy 519 mezi Uničovem a Šternberkem, o které jsem se již zmiňoval výše.

Posilovaní bezmotorové dopravy v Olomouckém kraji

Olomoucký kraj prostřednictvím svých krajských cyklokoordinátorů neustále komunikuje s městy a obcemi. Plánuje se i uskutečnit velká porada v druhé polovině července v kempu v Mohelnici, kde budou pozvání jak starostové, zástupci mikroregionů, ale zástupce policie, aby se mohlo společně diskutovat o tvorbě bezpečné dopravní sítě pro cyklisty. Pro komunikaci s obcemi byla vytvořena unikátní cyklistická krajská mapa, která prezentuje stávající a plánované cyklostezky a další úseky vhodné pro cyklisty. Cílem Olomouckého kraje je vybudovat souvislou bezpečnou dopravní síť pro cyklisty: https://olkr.stavbycyklo.cz/. Každý si tak může zjistit, jaké plány se v jeho okolí připravují. 

 

 

 

 

V Olomouckém kraji proběhla dne 20. 7. 2023 porada k podpoře cyklodopravy
Modul: Novinky