Doprava, zdraví a životní prostředí. Co mají tato témata společného?

30. 11. 2014

Ve dnech 10.-11.2014 se uskutečnila v Brně na Centru dopravního výzkumu, v.v.i. česko-slovenská konference Doprava, zdraví a životní prostředí. která přinesla celou řadu informací o důsledcích dopravy. Ve zkratce:

  • doprava je hlavním spotřebitelem energie;
  • doprava působí na životní prostředí ve dvou rovinách: v rámci globálních „makro“ efektů, které se týkají globálního oteplování atd., a na místní „mikro“ úrovni jako dopady na lokální oblasti.

 

Postupně budou na stránkách http://dzzp2014.cdv.cz/ vkládány jednotlivé prezentace z konference, ale na jeden příspěvek bychom chtěli upozornit už nyní - Problematika dopravy v Programech ke zlepšení kvality ovzduší, který přednesl Ivo Dostál z CDV. Abstrakt přednášky byl následující: "V rámci Střednědobé strategie (do roku 2020) zlepšení kvality ovzduší v ČR byly pro jednotlivé zóny a aglomerace, definované dle příl. 3 zák. 201/2012 Sb., realizovány také Programy ke zlepšení kvality ovzduší. Jak ukázaly analytické výstupy, sektor dopravy patří k nejvýznamnějším znečišťovatelům. Proto byl pro prioritní obce (tj. ty s překročením některého z imisních limitů) navržen soubor opatření, jejichž realizace přispěje ke snížení znečištění ovzduší. Navrhována jsou jednak dopravně-inženýrská opatření (zejména výstavba nových komunikací odvádějící dopravu mimo intravilán), tak zejména opatření dopravě-organizační, jejichž cílem je omezit individuální automobilovou dopravu v centrech měst a zároveň nabídnout alternativní formy naplnění mobilitních potřeb v podobě udržitelných forem dopravy."

Příspěvek zcela jednoznačně vedl k požadovaného omezení individuální automobilové dopravy ve městech, kterého lze dosáhnout pouze pomocí kombinace více typů opatření, kdy je její znevýhodnění (např. omezení parkování, zákazy vjezdu, preference vozidel MHD) doprovázeno nabídkou vhodných alternativ (zejména komfortní veřejná doprava). Důležité je, aby byla zachována mobilita obyvatel a omezení se týkalo jen zvoleného způsobu dopravy. Prezentovaná opatření pro snížení objemu dopravy ve městech je tak nutno vnímat jako funkční celek, kdy k dosažení potřebného zlepšení je nutno obvykle realizovat větší počet vzájemně provázaných aktivit.

Tab. Přehled opatření navrhovaných v jednotlivých PZKO

kód

Název opatření

AA1

Parkovací politika (omezení a zpoplatnění parkování v centrech měst)

AA2

Ekonomická podpora (dotace) provozu veřejné hromadné dopravy

AB1

Realizace páteřní sítě kapacitních komunikací pro automobilovou dopravu

AB2

Obchvaty měst a obcí

AB3

Odstraňování bodových problémů na komunikační síti

AB4

Výstavba a rekonstrukce železničních tratí

AB5

Výstavba a rekonstrukce tramvajových a trolejbusových tratí

AB6

Odstavná parkoviště, systémy Park&Ride a Kiss&Ride

AB7

Nízkoemisní zóny

AB8

Selektivní nebo úplné zákazy vjezdu

AB9

Integrované dopravní systémy

AB10

Zvyšování kvality v systému veřejné dopravy

AB11

Zajištění preference MHD

AB12

Rozvoj alternativních pohonů ve veřejné dopravě

AB13

Podpora cyklistické dopravy

AB14

Podpora pěší dopravy

AB15

Zvýšení plynulosti dopravy v intravilánu

AB16

Úklid a údržba komunikací

AB17

Omezení prašnosti výsadbou liniové zeleně

AC1

Podpora carsharingu

Celý příspěvěk je k dispozici ke stažení.

Dále přikládáme tyto příspěvky:

  • Martínek, J. (CDV) Všechno co jste chtěli vědět o udržitelné dopravě a báli jste se zeptat - Krátká rekapitulace toho, co jsme dva dny slyšeli a jak naložit s danými informacemi
  • Jordová, R. (CDV) Inovativní nástroje udržitelné mobility v evropských městských oblastech: zkušenosti s evaluací a role politických bariér
  • Martinek, J. (Asociace měst pro cyklisty), Šmíd, M. (Město Kopřivnice), Losert, S. (Město Olomouc) Nepopsaný list papíru – příležitost
Modul: Novinky