Legislativa a bezpečnost

05. 12. 2014

Jedním z témat, které řešila Konference "Jak na cyklistickou infrastrukturu - novinky pro rok 2015" , která proběhla dne 25.11.2014 v Praze, byla také otázka návrhu novelizace silničního zákona se zaměřením na změny v cyklistické dopravě. Tato konference ovšem neřešila detaily navrhovaných změn (ty se ostatní řeší už pět let), ale spíše otázka, zda jsou navrhované změny bezpečné, či nikoliv. Zda kvůli nim se rapidně nezvýší nehodovost cyklistů, což by opravdu nikdo nechtěl. Otázka tedy zní:

Co bychom také měli vědět o bezpečností cyklistů?

Zahraniční zkušenost ukazuje, že čím více je ve městech cyklistů a chodců, tím jsou pro ně města bezpečnější. Podpora cyklistiky je tak jednou z cest ke zvyšování bezpečnosti a snižování počtu fatálních dopravních nehod. Potřebujeme jen novou kulturu městského a dopravního plánování, která bude plně respektovat základní právo každého jednotlivce na bezpečnou jízdu na kole.

Jinými slovy: je-li ve městech velký počet cyklistů, zvyšuje se jejich bezpečnost, protože se zvyšuje pozornost ostatních účastníků dopravy vůči nim; řidiči motorových vozidel očekávají přítomnost cyklistů a dávají na ně při řízení pozor, a to i při odbočování vpravo. Tato pozornost zajišťuje větší bezpečnost, protože obě strany očekávají a respektují jedna druhou a vzájemně se na sebe soustředí. Více na www.ecf.com/road-safety .

 

Strategie: Info: statistiky: Bezpečnost - graf2

 

Graf . Nepřímá závislost ujetých km na kole za den - Zdroj: Fietsberaad, Cycling in the Netherlands, Ministrie van Verkeer en Waterstaat, Fietsberaad, 2009

 

Jak na to

Zlepšování dopravní bezpečnosti cyklistů stojí na třech základních pilířích:

  • Změny chování a dopravní výchova
  • Změny v celkově dělbě přepravní práce. Nové trendy v plánování městské udržitelné městské mobility hovoří o tom, že se má omezovat IAD a naopak podporovat cůuze, cyklistická a pěší doprava.
  • Kontrola dodržování dopravních pravidel
  • Zlepšení infrastruktury pro cyklisty, včetně rozšiřování zón s omezenou rychlostí na 30 km/h.
  • A pak změna legislativy, která je opravdu postavená především na řešení problematiky automobilové dopravy

Všechny další informace o bezpečnosti z pohledu cyklistické dopravy jsou uvedeny na odkaze - http://www.cyklodoprava.cz/bezpecnost/

Proč ale vůbec se máme zabývat otázkami změn v celkově dělbě přepravní práce a jakou to má souvislost s bezpečností. Odpověď je jednoduchá. Doprava by se neměla řešit jen z pohledu bezpečnosti, ale také z pohledu jejího dopadu na životní prostředí a na zdraví. Je třeba ukázat srovnání ztrát v důsledku dopravní nehodovosti pěší + cyklisté versus ztráty ze znečištění z dopravy a z fyzické neaktivity. -

Jen malé srovnání:

  • Dopravní nehody: 654 mrtvých (2013)
  • Fyzická neaktivita: 2442 mrtvých (2008) - zdroj: Katerina Maresova, 2014

Zdroj: přiložený PDF soubor s výzkumem Kateřiny Marešové.

Modul: Novinky