Asociace měst pro cyklisty pomáhá svým členům s přípravou žádosti na SFŽP

06. 08. 2015

Díky SFŽP a MŽP mohou Statutární města žádat poprvé na kampaně podporující čistou mobilitu. Jenže se jedná o nové téma, se kterým mohou mít města problém. Proto se Asociace měst pro cyklisty rozhodla poskytnout městům poradenský servis. Informací je ale hodně a je velmi pravděpodobné, že Statutární města, která mohou žádat, se v nich nestačí zorientovat. Proto byl vypracován pracovní dokument, který poskytuje městům mnoho nápadů a námětů, jak připravit tuto žádost a který byl také městům zaslán (na požádání může být zaslán i vám).

Níže je pak možné nalézt shrnutí všech nejdůležitějších informací a odkazů, které by měly pomoci žadatelům s přípravou žádosti.

  • Asi nejzajímavější je překlad publikací evropského projektu Transport learning, který se mimo jiné zaměřil na témata jako jsou kampaně a komunikace. Dokumenty byly také poskytnuty MŽP.
  • Dále byl připraven seminář „Jak připravit dobré kampaně“, který proběhl dne 23.7.2015 v Praze. Dodatečně k semináři byla napsána další doporučení. Další informace ke kampaním a komunikaci jsou dostupné zde,
  • Informace k marketingu jsou na těchto třech odkazech: zde, zde, zde.

Upozornění:

Než ale začne město jakoukoliv kampaň, pak politici musí vyslat signál, že podporu jízdního kola bere vážně. Dá se to dobře ukázat například na kampani Do práce na kole, kterou centrálně koordinuje sdružení Automat a ve městech pak často místní sdružení. Je sice dobré, že je taková kampaň centrálně organizována a že má i místního koordinátora, ale je třeba ji posunout dále. Například v Olomouci se konala bez povšimnutí politické reprezentace. Město by proto mělo využít této centrální koordinace a zařadit ji do své celkové kampaně „Namixujme TO společně“, případně je i rozšířilo o své originání prvky. Je třeba vyslat signál obyvatelům města, že jak za touto kampaní „Do práce na kole“, tak celkovou kampaní „Namixujme TO společně“ stojí město a její obyvatelé, kde za „cyklisty“ jsou považování lidé, kteří mají rádi kolo a používají jej na svých cestách do města. Místní neziskový sektor může převzít administrativní koordinaci, spolupodílet se na propagaci, ale neměl by stát „proti“ městu, ale být jeho partnerem. Právě na příkladu kampani „Do práce na kole“ je třeba ukázat, že celková podpora udržitelných forem dopravy je daleko složitější proces, který v sobě zahrnuje jak kampaně, tzv. měkké nástroje, tak i tvrdá opatření (infrastrukturální), ale i sadu dalších organizačních nástrojů. Soutěž by měla být na pohodu. Nehonit se za kilometry, ale spíše upozorňovat na fakt, že kolo je dobré na krátké vzdálenosti. Kampaň by neměla být o „sportovcích“. Stejným způsobem je třeba modifikovat soutěž „Cyklozaměstnavatel roku“. Firmy by tuto soutěž měly realizovat v kontextu firemního plánu mobility, který by byl součástí celeměstského plánu udržitelné městské mobility. Právě tyto kampaně by měly pomoci městu (a v tomto případě samotné radnici) získat větší důvěryhodnost, že to skutečně se změnou města myslí vážně.

Modul: Novinky