Spolupráce a Město s dobrou adresou

28. 06. 2016

Konference Město s dobrou adresou(Ledeč nad Sázavou, 19.-21.4.2016) jednoznačně ukázala, žebez spolupráce klíčových partnerů není možné hovořit o podpoře městské mobility. Je třeba přiznat, že v této oblasti existuje celá řada aktivit - Smart City, plán udržitelné městské mobility (tzv. SUMP), programy na podporu aktivní mobility, programy na podporu nových alternativních paliv, elektromobility apod.,“ )

Komu tedy přísluší příprava a implementace integrovaných koncepcí mobility a akčních plánů na snížení emisí CO2? Konference přišla s překvapujícím konstatováním, že vlastně nikomu. každý si hájí jen tu svou oblast a iniciativy pochází spíše od jednotlivých ministerstev, nebo lobbystických firem, které chtějí podporovat své ekonomické zájmy. Komplexní řešení systému dopravní městské a příměstské mobility, která by dokázala sjednotit různé zájmy zatím neexistuje..

I proto byl přeložen dokument z evropského projektu CH4LLENGE, který nese jednoduchý název - SPOLUPRÁCE. Bude tato teorie převedena v Česku do praxe? Doufejme, že ano.

Citace z dokumentu:

"Chybějící zřejmá integrace mezi odvětvími a odbory může být významnou bariérou v procesu rozhodování a obecně také v přípravě SUMP. Vzhledem k široké škále institucí (dopravně plánovací úřady, odbory a úřady územního plánování, správci infrastruktury, provozovatelé veřejné dopravy, úřady řízení dopravy), bude pro odborníky na plánování i politiky stále větší nutnost vytvořit rovnováhu mezi těmito různými výzvami a přetvořit jednotlivé elementy do efektivních politických rozhodnutí. Spolupráce institucí zahrnuje součinnost a společný postup jak v samotných institucích tak mezi nimi, s cílem vytvořit a implementovat SUMP.

Existuje několik druhů spolupráce (vertikální, horizontální, územní atd.) Důvod pro spolupráci mezi institucemi je dvojí. Bez spolupráce nebude SUMP nikdy přijat a nebude efektivní v praktických a finančních otázkách.  Spolupráce mezi institucemi je nutná, protože většina dopravních otázek ve městě je součástí kompetencí veřejných úřadů.

Spolupráce mezi institucemi je spojena s mnoha aktivitami cyklu přípravy SUMP. (Aktivita 1.6: Identifikace klíčových aktérů a partnerů, Aktivita 2.1: Pohled mimo vlastní hranice a odpovědnost, Aktivita 2.4: Schválení pracovního plánu a řídicích opatření, Aktivita 7.1: Stanovení odpovědností a přidělení prostředků, Aktivita 10.1: Realizace plánu).

Z výsledků práce projektu CH4LLENGE je zřejmé, že mnoho otázek týkajících se spolupráce mezi institucemi je spojeno s řízením projektu více účastníky. Na řízení procesu tvorby SUMP aplikujeme základní rámec, který pomáhá identifikovat hierarchické, funkční a provozní problémy týkající se spolupráce institucí.

  • Hierarchie – zákonný rámec každé z členských zemí definuje pravidla a úroveň rozhodování
  • Funkčnost – snahou partnerství mezi jednotlivými institucemi by mělo být pokrýt tyto tři cíle: politická podpora a vedení, technická správnost a přijetí veřejností.
  • Provoz – formální aspekty každodenního řízení."
Modul: Novinky