Nečistoty v ovzduší: přínosy cyklistické a pěší dopravy jsou větší než způsobené škody

26. 08. 2016

V Česku se často vedou diskuse o tom, zda je zdravé jezdit na kole po městě, když zde jezdí tolik aut. To má cyklista dýchat? Studie BBC naznačuje, že přínosy, které má pěší a cyklistická doprava pro naše zdraví, převyšují škodlivé dopady nečistého ovzduší kolem nás. Pravda ale je, že většina našich měst jsou v porovnání s Londýnem, či indickým Dillím čistými městy. Takže pro české cyklisty máme dobrou zprávu. Nebojte se jezdit na kole. Tedy pokud bereme v úvahu, že existuje i bezpečná síť cyklistických tras.

Podle průzkumu univerzity v Cambridge jsou zdravotní benefity vyšší než rizika dokonce i ve městech s vysokou hladinou nečistot v ovzduší. Jak zjistil průzkum, pravidelný pohyb snižuje riziko onemocnění cukrovkou, srdečními chorobami a některými typy rakoviny. Podle Královské lékařské akademie způsobují nečistoty v ovzduší jen v Británii až 40 000 předčasných úmrtí ročně. Výzkumníci analyzovali informace z epidemiologických studií, aby mohli vytvořit počítačovou simulaci a porovnat rizika a přínosy fyzické aktivity a znečištěného ovzduší v různých lokalitách. Došli ke zjištění, že v případě průměrných hodnot koncentrace nečistot v ovzduší v městských oblastech nastává bod zvratu - okamžik, kdy rizika začínají převažovat nad přínosy - po 7 hodinách jízdy na kole a 16 hodinách chůze během 24 hodin.

Podle studie z Cambridge, která vyšla v Preventivní medicíně, jen ve velmi málo městech s vysokou hladinou koncentrace nečistot v ovzduší by rizika z nich mohla začít převyšovat přínosy fyzické aktivity již po 30 minutách každodenní jízdy na kole. Ale jen 1 % měst v Databázi okolního znečištění ovzduší, kterou disponuje Světová zdravotnická organizace, mělo tak vysoké hodnoty, že by tam takový případ mohl nastat.

"Dokonce i v Dillí, jednom z nejvíce znečištěných měst na světě, kde je míra znečištění dokonce 10x vyšší než v Londýně, by lidé museli jezdit na kole více než pět hodin týdně, aby rizika převážila nad zdravotními přínosy", říká doktor Marko Tainio, vedoucí studie.

"Náš model ukazuje, že v Londýně zdravotní přínosy aktivní dopravy vždy převažují nad riziky, které představuje znečištěné ovzduší.

Neměli bychom však zapomínat, že velmi malá část osob pracujících v těch nejvíce znečištěných městech, jako jsou například messengeři na jízdních kolech, může být vystavena tak vysokým koncentracím nečistot, že přínosy fyzické aktivity zanikají."

Aktivita je stále nutná!

Podle WHO je průměrná hodnota znečištění ovzduší ve městech po celém světě 22 mikrogramů na metr krychlový. V Londýně roku 2011 byla tato hodnota 16 mikrogramů. Hlavní autor doktor James Woodcock dodává: "I když tento výzkum ukazuje přínosy, jež má fyzická aktivita pro naše zdraví i navzdory znečištěnému ovzduší, není to argument pro to, abychom v boji proti znečištění byli nečinní!

Výzkum nahrává investicím do infrastruktury, která dostane lidi z aut na kola a na nohy, což samo o sobě snižuje koncentrace nečistot v ovzduší, a současně podporuje fyzickou aktivitu."

Výzkum prováděli odborníci z Centra pro stravu a výzkumnou činnost a z Rady pro lékařský výzkum odboru pro epidemiologii při univerzitě v Cambridge společně s výzkumníky z univerzity v East Anglia.

Zdroj: http://www.bbc.com

Nečistoty v ovzduší: přínosy cyklistické a pěší dopravy jsou větší než způsobené škody

http://www.bbc.com/news/health-36208003

Studie naznačuje, že přínosy, které má pěší a cyklistická doprava pro naše zdraví, převyšují škodlivé dopady nečistého ovzduší kolem nás.
Podle průzkumu univerzity v Cambridge jsou zdravotní benefity vyšší než rizika dokonce i ve městech s vysokou hladinou nečistot v ovzduší.
Jak zjistil průzkum, pravidelný pohyb snižuje riziko onemocnění cukrovkou, srdečními chorobami a některými typy rakoviny.
Podle Královské lékařské akademie způsobují nečistoty v ovzduší jen v Británii až 40 000 předčasných úmrtí ročně.
Výzkumníci analyzovali informace z epidemiologických studií, aby mohli vytvořit počítačovou simulaci a porovnat rizika a přínosy fyzické aktivity a znečištěného ovzduší v různých lokalitách.
Došli ke zjištění, že v případě průměrných hodnot koncentrace nečistot v ovzduší v městských oblastech nastává bod zvratu - okamžik, kdy rizika začínají převažovat nad přínosy - po 7 hodinách jízdy na kole a 16 hodinách chůze během 24 hodin.
Varování pro messengery na jízdních kolech
Podle studie z Cambridge, která vyšla v Preventivní medicíně, jen ve velmi málo městech s vysokou hladinou koncentrace nečistot v ovzduší by rizika z nich mohla začít převyšovat přínosy fyzické aktivity již po 30 minutách každodenní jízdy na kole.
Ale jen 1 % měst v Databázi okolního znečištění ovzduší, kterou disponuje Světová zdravotnická organizace, mělo tak vysoké hodnoty, že by tam takový případ mohl nastat.
"Dokonce i v Dillí, jednom z nejvíce znečištěných měst na světě, kde je míra znečištění dokonce 10x vyšší než v Londýně, by lidé museli jezdit na kole více než pět hodin týdně, aby rizika převážila nad zdravotními přínosy", říká doktor Marko Tainio, vedoucí studie.
"Náš model ukazuje, že v Londýně zdravotní přínosy aktivní dopravy vždy převažují nad riziky, které představuje znečištěné ovzduší.
Neměli bychom však zapomínat, že velmi malá část osob pracujících v těch nejvíce znečištěných městech, jako jsou například messengeři na jízdních kolech, může být vystavena tak vysokým koncentracím nečistot, že přínosy fyzické aktivity zanikají."
Aktivita je stále nutná!
Podle WHO je průměrná hodnota znečištění ovzduší ve městech po celém světě 22 mikrogramů na metr krychlový. V Londýně roku 2011 byla tato hodnota 16 mikrogramů.
Hlavní autor doktor James Woodcock dodává: "I když tento výzkum ukazuje přínosy, jež má fyzická aktivita pro naše zdraví i navzdory znečištěnému ovzduší, není to argument pro to, abychom v boji proti znečištění byli nečinní!
Výzkum nahrává investicím do infrastruktury, která dostane lidi z aut na kola a na nohy, což samo o sobě snižuje koncentrace nečistot v ovzduší, a  současně podporuje fyzickou aktivitu."
Výzkum prováděli odborníci z Centra pro stravu a výzkumnou činnost a z Rady pro lékařský výzkum odboru pro epidemiologii při univerzitě v Cambridge společně s výzkumníky z univerzity v East Anglia.

Modul: Novinky