RijnWaalpad - „dálnice“ pro cyklisty (téměř) bez přerušení

01. 08. 2017

Holandská provincie Gelderland, která je partnerem projektu CHIPS, je příkladem toho, jak minimalizovat počet zastávek a přerušení na tzv. cyklodálnici. Na 18km trase RijnWaalpad mezi železničními stanicemi v Arnhemu a Nijmegenu musí cyklisté ustoupit jiné dopravě pouze dvakrát.

Autor Aleksander Buczynski

Překlad: Asociace měst pro cyklisty

Tímto článkem zahajujeme novou sérii, která představí řešení infrastruktury tzv. dálnic pro cyklisty na území severozápadní Evropy. Jako první přichází na řadu RijnWaalpad v holandské provincii Gelderland, která propojuje Arnhem (150 000 obyvatel) a Nijmegen (170 000 obyvatel), dvě největší města v metropolitní oblasti čítající 700 000 obyvatel (města hostila letošní konferenci Velo-city 2017). Délka trasy je 15,8 km, resp. 18 km včetně tras až do center měst.

Oficiální otevření trasy proběhlo v roce 2015 a dalšími úpravami prošla v roce 2016 v souvislosti se zahájením provozu tunelu Kattenleger. Oficiální číslo trasy je F325, které je odrazem čísla nedaleké dálnice A325, a její výstavba stála 17 milionů euro.

Na trase RijnWaalpad nenajdete žádnou světelnou signalizaci, přes hlavní silnice je vedena po mostech nebo v tunelech a doprava na vedlejších silnicích musí dát přednost cyklistům na cyklodálnici. Ve většině případů přednost cyklistů jistí zvýšený profil křižovatek, který vytváří zpomalovací rampu pro řidiče motorových vozidel, dále kontinuálně červený povrch cyklodálnice, značky pro přednost a horizontální značení na silnicích. V místech s hustším provozem došlo v zájmu větší bezpečnosti i na další opatření, díky kterým auta zpomalí a pozornost řidičů se zaměří na prostor křižovatky:

- na křižovatce s ulicí Ressensestraat v Ressenu se obousměrná vozovka zužuje na jeden pruh.

- na křižovatce s ulicí Vrouwe Udansingel v severním Nijmegenu jsou 20 m od křižovatky instalovány zpomalovací polštáře.

Za zmínku stojí i fakt, že přednost pro cyklisty neplatí jen na úsecích, které vedou po vyhrazených cyklostezkách. V Ressenu a Lentu cyklodálnice vede po stávajících místních komunikacích, které se řídí pravidly pro „fietsstraat“/cyklistické ulice, a pravidla pro přednost v jízdě na křižovatkách jsou upravena podle norem platných pro cyklodálnice. I když tyto místní komunikace jsou stejně důležité i pro automobilový provoz, podíl cyklistů je zde výrazně vyšší a pravidla pro přednost v jízdě tuto skutečnost reflektují.

Minimální počet přerušení na trase je jedním z hlavních kritérií, která by cyklistická dálnice měla splňovat. Analýzy cyklistického provozu na RijnWaalpad ukazují, že uživatelé na trase oceňují plynulou jízdu bez nutnosti zastavovat, a např. v Elstu, kde mají i jinou možnost, jak projet městem, si volí tuto alternativu.

Další podrobnosti o trase RijnWaalpad:

http://www.snelfietsroutesgelderland.nl/RijnWaalpad

https://bicycledutch.wordpress.com/2015/09/29/the-f325-fast-cycle-route-arnhem-nijmegen/

Tento článek je součástí série, která informuje o těch nejlepších postupech, které partneři projektu CHIPS realizovali na cyklistických dálnicích severozápadní Evropy. V další části se vrátíme na trasu RijnWaalpad a blíže se podíváme na tunely, které jsou postaveny tam, kde cyklodálnice kříží vozovky s hustším provozem.

Fotogalerii najdete v přiloženém souboru.

Zdroj: https://ecf.com/news-and-events/news/rijnwaalpad-cycle-highway-almost-no-interruptions

Ke stažení

cyklodálnice_bez_přerušení.docx (1.5 MB)
Modul: Novinky