03. 11. 2020
Před časem jsme Vás informovali o změnách, které přineslo jednání české vlády dne 14. 10. 2020. Do dějin českých médiích se kauza zapsala pod heslem „sportovní kabiny místo cyklostezek“. Pohled je to sice hodně zjednodušený, téma v každém případě vyvolalo vlnu emocí a reakce například od Asociace krajů nebo Svazu měst a obcí ČR.
Konečné slovo měl mít Monitorovací výbor IROP zřízený Ministerstvem pro místní rozvoj, který o návrhu rozdělení prostředků REACT-EU jednal v pátek 23. října. Už před klíčovým zasedáním měli jeho členové řadu podnětů, mimo jiné výzvu seniorů. Partnerství pro městkou mobilitu se také připojila k otevřenému dopisu adresovanému třem členům české vlády.
Jaký tedy byl výsledek jednání monitorovacího výboru 23. října? Vše naznačuje už titulek článku - stav zůstává nerozhodný.
K dispozici máme upravený návrh projektového dokumentu. Ve výsledku sice cyklostezky v návrhu zůstávají, alokace na ně ale bude zhruba o čtvrtinu nižší, než předpokládal původní návrh. Stejně tak zůstávají v návrhu sportovní kabiny. Obě aktivity budou spolufinancované z EU do výše 85 %, podmínky platí pro celou ČR, včetně nejvíce postiženého regionu hl. m. Prahy.
„Řídicí orgán IROP upraví návrh revize programu tak, že sníží navrhovanou alokaci u sportovní infrastruktury ve prospěch navrácení tématu cyklodoprava. Ta by tak měla získat 5 % alokace REACT-EU (odhadem 1,3 – 1,6 mld. Kč),“ informovala o výsledcích jednání ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Jak dále doplnila, monitorovací výbor bude o rozdělení alokace REACT-EU mezi navrhované aktivity teprve hlasovat.
Situaci budeme nadále sledovat, případní zájemci o podrobnosti se mohou obrátit na spolek Partnerství pro městskou mobilitu.
Co jakými aktivitami tedy nový upravený návrh pro jednání počítá v oblasti cyklodopravy?
Podle návrhu by podpora měla směřovat do:
Součástí projektu může být budování doprovodné infrastruktury pro cyklisty, např. stojanů na kola, odpočívadel a dopravního značení. Doplňkově lze do projektu zařadit zmírňující a kompenzační opatření pro minimalizaci negativních vlivů na životní prostředí, např. výsadbu doprovodné zeleně podél komunikací pro cyklisty, a související prvky zvyšující bezpečnost cyklistické dopravy, např. veřejné osvětlení nebo prvky inteligentních dopravních systémů.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.