Na Střední Moravě vzniká Plán udržitelné aglomerační mobility

31. 05. 2015

Dne 25.5.2015 zasedal řídící výbor ITI Olomoucké aglomerace, na kterém byla také představena výrazná podpora výstavby cyklistických stezek v daném území. Samo o sobě se už nejedná o žádné překvapení, ale to co je potřeba vyzvednout je způsob, jak je vnímána cyklistická doprava v rámci strategického dokumentu ITI Olomoucké aglomerace. Není totiž řešena izolovaně, ale pomocí celistvého a integrovaného přístupu.

Vzhledem k dynamicky se měnícím podmínkám je takový přístup jediným způsobem, jak najít dlouhodobé řešení v oblasti mobility. Tyto vzájemně propojené podmínky jsou charakteristické nejen pro městské struktury, ale i pro aglomerace. Pokud tyto aspekty nerespektujeme, může to vést nejen ke špatně vynaloženým investicím, ale také k již nevratným procesům.

V dopravním plánování ITI Olomoucké aglomerace není kladen důraz na zvyšování mobility založené na automobilové dopravě, ale zejména na lepší dosažitelnost cílů cest všemi druhy dopravy. Je důležité si uvědomit, že mobilita založená zejména na automobilové dopravě v mnoha případech nepřispívá ke zkvalitňování mobility obyvatel, naopak ji často zhoršuje.

V současné době tedy již nejde jen o výstavbu cyklistických stezek, ale především o řešení bezpečného pohybu cyklistů v celém regionu a o změnu dopravního chování, která má vést ke zvýšení kvality života. Tento obecný přístup je spojován s novým termínem – realizace plánů udržitelné městské mobility (PUMM), kde se samozřejmě řeší daleko více opatření, než cyklistická doprava. Právě tyto plány přináší nový pohled na dopravu, včetně cyklistické.

ITI Olomoucké aglomerace poukazuje na fakt, že dopravní problémy vznikají často i 20 km od měst. Když špatně funguje veřejná doprava, nebude propojena s cyklistickou dopravou, tak lidé bude dojíždět za prací do měst auty. Proto je třeba uvažovat v kontextu širších aglomerací, či mikroregionů jednotlivých měst.

Nutnost řešení dopravy a mobility ukazuje analýza ITI olomoucké aglomerace, která nekompromisně v číslech ukazuje její problémy: „Individuální automobilová doprava se stala neodmyslitelnou součástí našeho života. Má to ovšem i své negativní důsledky“

  • Zvyšuje se podíl vozovek v nevyhovujícím a havarijním stavu z 58,2 % na 65,2 %.
  • Došlo k výraznému nárůstu používání automobilu jako dopravního prostředku při dojížďce do práce a školy. Z 17,6 % v roce 2001 na 44,1 % v roce 2011
  • Nárůst automobilů je především na úkor cyklistické, pěší a veřejné integrované hromadné dopravy (podíl městské hromadné dopravy však zůstal relativně stejný).

Cílem ITI olomoucké aglomerace není tedy jen budovat dopravní infrastrukturu, ale zvýšit podíl využívání veřejné, cyklistické a pěší dopravy. ITI Olomoucké aglomerace tak nabízí všem městům regionu možnost, aby se mohly odvolat právě na tento dokument, který je už nyní zpracován v souladu s principy plánů udržitelné městské mobility. Města, která mají méně jak 50000 obyvatel, musí mít totiž zpracovaný tzv. SUMF (projektovou fiši plánu udržitelné městské mobility, viz podmínka IROP, cíl 1.2.).

Prezentaci z 25.5.2015 si můžete stáhnout v příloze.

Ke stažení

ŘV ITI 5-2015 - cyklodoprava.ppt (5.9 MB)
Modul: Novinky